Derde editie Dutch Sustainable Fashion Week spraakmakender dan ooit tevoren

dsfw-fb-foto

Amsterdam, 24 mei 2016 – Goodbrandz organiseert in 2016 opnieuw de Dutch Sustainable Fashion Week, in samenwerking met Urgenda, Kiesduurzamemode.nl, InRetail, Euretco en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Dit jaar vindt dit grootse landelijke event plaats van 7 t/m 16 oktober.

 

In 2014 vond de eerste Dutch Sustainable Fashion Week plaats, waaraan circa 100 vooraanstaande retailers verspreid over heel Nederland deelnamen. Deze succesvolle aftrap heeft ertoe geleid dat de organisatie door verschillende instanties, gemeenten en bedrijven is benaderd om dit jaar deel te nemen en de impact van de campagne te versterken.

Dit jaar is het event dan ook uitgegroeid tot een breed gedragen landelijk evenement dat ondersteund wordt door toonaangevende merken en organisaties.

Voor het eerst dit jaar zullen er, naast het spraakmakende openingsevent, op meerdere plekken in het land diverse evenementen plaatsvinden. Gedurende de hele week zijn er in ruim 500 winkels inspirerende verhalen te vinden achter de modemerken. Ook zijn er diverse activiteiten te vinden in een tiental grote gemeenten, zoals catwalk shows, exposities, kleding swapmarkets, workshops, een Fair Fashion Festival en lezingen over duurzame mode. Daarnaast kun je via de online-applicatie Shopkaart.nl én Eerlijkwinkelen.nl talloze duurzame shoppingsroutes vinden in meer dan 35 gemeenten.

Naast het landelijke draagvlak bij gemeenten, grote merken en winkels, wordt dit initiatief een warm hart toegedragen bij een grote hoeveelheid Bekende Nederlanders en experts op het gebied van duurzame mode.


Interesse verantwoorde mode
Het doel van de campagne is om duurzame mode in deze periode extra zichtbaar te maken en onder de aandacht te brengen bij de consumenten. Uit recent onderzoek blijkt dat de interesse in verantwoorde mode blijft groeien, mede door de media-aandacht rondom de misstanden in de kledingfabrieken. Het probleem is echter dat deze groeiende groep consumenten niet weet waar ze deze collecties kunnen kopen en waar ze op moeten letten. Volgens de organisatie valt duurzame mode veelal weg tussen het totale aanbod van de multibrand stores.

 

Consument heeft de macht
De Dutch Sustainable Fashion Week is een initiatief waarmee we consumenten meer inzicht geven in de duurzame ontwikkelingen op het gebied van duurzame mode. Hiermee hopen wij de duurzame beweging in de modebranche te bespoedigen.  Nog te veel fabrikanten voelen zich niet geroepen te veranderen zolang de consument nog niet te weinig interesse toont als gevolg van onvindbaarheid en gebrek aan kennis. De consument heeft de macht om de markt te veranderen en te zorgen dat we een gezonde economische situatie creëren in deze branche”, aldus Goodbrandz directeur Cécile Scheele.

Duurzame mode zit lekkerder “Na de ramp met de kledingfabriek in Bangladesh is wederom duidelijk geworden dat er nog veel mis is in de kledingindustrie. We willen het anders, maar veel mensen weten niet precies hoe. De keuze voor duurzamere mode maken we tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week samen met de retailers zichtbaar, evenals op onze website www.dsfw.nl.